Formula 1 programează în noul sezon 20 de etape, majoritatea aceleași ca anul trecut, excepțiile fiind revenirea Marelui Circ în SUA, pe un circuit nou, la Austin în Texas, și dispariția din calendar a Grand Prix-ului Turciei, cea mai accesibilă cursă pentru fanii din România.
În 2005, cursa de la Indianapolis se disputa cu numai șase piloți participanți, din cauza boicotului mai multor echipe, care au refuzat să-și trimită driver-ii pe pistă din motive de securitate. Scandalul de atunci a stat la baza încetării contractului dintre societatea lui Bernie Ecclestone și deținătorii celebrului circuit american, doi ani mai târziu.
În 2012, Formula 1 ar trebui să revină în „State” pe o nouă infrastructură, prima construită în această țară special pentru cursele din Marele Circ. La momentul actual, „The Circuit of the Americas” este încă departe de a fi gata, dar organizatorii susțin că nu vor fi probleme și în 16 noiembrie spectatorii vor putea urmări din tribune antrenamentele primului Mare Premiu găzduit de SUA în ultimii cinci ani.
Dar data limită pentru ca noul circuit să fie gata este 18 august, cu 90 de zile înainte de cursa americană, când inspectorii FIA trebuie să dea undă verde disputării Marelui Premiu. În ultimii doi ani, Formula 1 a „călătorit” în două noi destinații, în Coreea de Sud în 2010 și în India în 2011, și de fiecare dată au existat probleme cu finalizarea la timp a lucrărilor. De data aceasta, FIA a anunțat că nu va face concesii cu privire la respectarea calendarului, astfel că există posiblitatea ca penultima etapă a Campionatului Mondial să fie anulată dacă nu va fi totul în regulă.
„Avem 500 de muncitori pe șantier. Suntem în grafic cu respectarea programului de lucrări înaintea inspecției FIA. Clădirea care va găzdui boxele echipelor are baza finalizată, începem în curând să ridicăm tribunele, clădirea medicală se înalță deja, în câteva săptămâni acoperim centrul de presă, iar pista se află la stadiul realizării stratului de sub asfalt. Se vede un progres considerabil pe șantier. Circuitul nostru are o topografie specială, nu este ca unul stradal sau unul plat, așa că ne confruntăm cu unele probleme. Dar echipele noastre sunt bine angajate și fac o treabă foarte bună”, a declarat Steve Sexton, președintele COTA, firma care are respnsabilitatea investiției de la Austin.
Circuitul texan, lung de 5,5 kilometri, cu 20 de viraje și o diferență de nivel de 41 de metri, este, bineînțeles, opera arhitectului german Herman Tilke, artizanul tuturor pistelor nou-apărute în Formula 1 în ultimii ani. Configurația acesteia este inspirată din circuitele europene, ca Silverstone sau Hockenheim, Tilke optând și pentru o replică a celebrului viraj 8 de la Istanbul. Piloții vor concura în sens invers acelor de ceasornic, o situație mai rar întâlnită în F1. Organizatorii mizează pe o capacitate de 120.000 de spectatori și, pe lângă publicul american, îl au drept țintă pe cel din Mexic, țara natală a pilotului echipei Sauber, Sergio Perez.
În 2012, Marele Premiu al Bahrainului va avea loc la 22 aprilie, fiind a patra etapă, după ce anul trecut a fost anulat. În 2011, cursa de la Sakhir ar fi trebuit să deschidă sezonul, dar tulburările politice și sociale din această țară au dus la anularea ei. Deși au avut de înfruntat un val de proteste internaționale față de organizarea cursei în acest stat, confruntat în continuare cu probleme sociale și de respectare a drepturilor omului, FIA și Ecclestone insistă ca Marele Premiu de la Sakhir, o sursă importantă de venituri pentru Formula 1, să figureze în calendar, primind asigurări de la autoritățile locale că securitatea participanților va fi totală.
O mare pierdere pentru acest an este Marele Premiu al Turciei, cea mai accesibilă cursă pentru fanii Formulei 1 din România și din Balcani, atât ca distanță, cât și din punct de vedere al costurilor, unele dintre cele mai mici din Marele Circ. Într-o ierarhie a celor mai ieftine bilete pentru cursele de Formula 1, MP Turciei ocupa poziția secundă, după Malaysia.
Guvernul turc nu a mai fost de acord cu suma cerută de administratorului drepturilor comerciale ale F1, dublată de la 13 la 26 de milioane de dolari, iar negocierile dintre părți nu au ajuns la niciun rezultat, astfel că unul dintre cele mai apreciate circuite realizate de Tilke rămâne în afara competiției.
În ultimii ani, cursa găzduită de Istanbul Park a înregistrat încasări reduse, estimându-se că Grand Prix-ul turc, organizat prima dată în 2005, ar fi fost în pericol chiar și în cazul în care Ecclestone n-ar fi cerut bani mai mulți pentru a păstra cursa în calendarul F1.
Sezonul 2012 va debuta la 18 martie, cu Marele Premiu al Australiei, și se va încheia în 25 noiembrie, în Brazilia, o situație ce nu diferă de cea înregistrată în 2011. Dacă nu vor interveni modificări de ultimă oră, cele 20 de etape programate vor reprezenta un record în istoria de 63 de ani a Marelui Circ.
Calendarul Campionatului Mondial de Formula 1 este următorul:
18 martie: Marele Premiu al Australiei (Melbourne);
25 martie: Marele Premiu al Malaysiei (Sepang);
15 aprilie: Marele Premiu al Chinei (Shanghai);
22 aprilie: Marele Premiu al Bahrainului (Sakhir);
13 mai: Marele Premiu al Spaniei (Barcelona);
27 mai: Marele Premiu al Principatului Monaco;
10 iunie: Marele Premiu al Canadei (Montreal);
24 iunie: Marele Premiu al Europei (Valencia/Spania)
8 iulie: Marele Premiu al Marii Britanii (Silverstone);
22 iulie: Marele Premiu al Germaniei (Hockenheim)
29 iulie: Marele Premiu al Ungariei (Budapesta);
2 septembrie: Marele Premiu al Belgiei (Spa-Francorchamps);
9 septembrie: Marele Premiu al Italiei (Monza);
23 septembrie: Marele Premiu al statului Singapore;
7 octombrie: Marele Premiu al Japoniei (Suzuka)
14 octombrie: Marele Premiu al Coreei de Sud (Yeongam)
28 octombrie: Marele Premiu al Indiei (New Dehli)
4 noiembrie: Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi;
18 noiembrie: Marele Premiu al SUA (Austin);
25 noiembrie: Marele Premiu al Braziliei (Sao Paulo).
Mediafax
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER